Gazeta Prawna, Firma i Logistyka, 25/04/2007

25 kwietnia, 2007

TRANSPORT DROGOWY NOWE PRZEPISY WYMAGAJĄ UNOWOCZEŚNIENIA TABORU

Nowoczesne ciężarówki muszą zapewniać komfort pracy i odpoczynku

Po kilkuletniej stagnacji na rynku transportowym przewoźnicy znów inwestują w samochody oraz naczepy. Producenci nie nadążają z produkcją, a firmy leasingowe z przygotowywaniem umów zakupu.
Zdaniem Ryszarda Grzebieluchy z firmy Polfrost nowe przepisy o czasie pracy kierowców zmuszają producentów ciężarówek do podnoszenia standardu wyposażenia kabin jako miejsc odpoczynku

Limity produkcyjne ciągników siodłowych i ich sprzedaży na ten rok zostały prawie wyczerpane. Wzrost sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku przekroczył 70 proc. w porównaniu z rokiem 2005. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie przebierają w ofertach i nie wymagają spełnienia ich wymagań.

Kryteria wyboru

Najważniejsze kryteria przy wyborze to: cena, częstotliwość uszkodzeń oraz ekonomiczność zużycia paliwa.
Cena i zużycie paliwa to najistotniejsze elementy przy zakupie pojazdu, jakim kierują się kupujący. W aktualnej sytuacji przy braku pojazdów na rynku decyduje ich dostępność, bo praktycznie wszyscy producenci wykorzystali swoje możliwości produkcyjne na najbliższe miesiące. Nie bez znaczenia jest wartość pojazdu do odsprzedaży mówi Edward Soboń, prezes zarządu spółki Matrans ze Starachowic.

W cenie kupujący chcieliby także uzyskać dodatkowe wyposażenie.
Kupujący chciałby mieć w standardzie dodatkowy zbiornik paliwa i na wyposażeniu lodówkę. Dostępność do serwisu i koszty obsługi posprzedażnej spełniają również ważną rolę, szczególnie dla klientów, którzy kupują pojazd z przeznaczeniem go do eksploatacji na okres do pięciu lat. Oferta wydłużonej gwarancji i obsługi przy zakupie pojazdu wydaje się sensowna i znajduje coraz większe uznanie kupujących dodaje Edward Soboń.

Komfort i bezpieczeństwo

Pojazd, który w opinii kierowców jest niewygodny w obsłudze, jest już we wstępnej ofercie odrzucany.
Brane są coraz częściej pod uwagę indywidualne preferencje kierowców co do wyposażenia kabiny. Należy pamiętać, że kierowca realizujący zlecenie transportowe w przewozach dalekobieżnych spędza dużo czasu w kabinie, w związku z czym istotna jest jej wielkość i wyposażenie wyjaśnia Ryszard Grzebielucha, prezes zarządu Polfrost.

Obecnie nikt nie zwraca już uwagi na takie wyposażenie jak stereofoniczne odbiorniki radiowe wraz z CD (uznawane jeszcze kilka lat temu za luksus) czy też szyby boczne opuszczane i podnoszone elektrycznie, gdyż są one w standardzie. Rosnącą popularnością cieszą się kabiny duże, toteż coraz więcej producentów oferuje tzw. kabinę mega space. Kabina taka umożliwia dość łatwe poruszanie się kierowcy wewnątrz i przeważnie posiada dwa łóżka do odpoczynku. Planując przejazdy do takich krajów jak Hiszpania, Portugalia czy też Włochy, gdzie temperatura otoczenia w sezonie wynosi 30 40 stopni C, niezbędnym wyposażeniem jest klimatyzacja i lodówka samochodowa do przechowywania żywności. Z kolei kupując auto z przeznaczeniem na trasy północnej Europy albo Rosji, kabina musi być specjalnie docieplona oraz posiadać niezawodny system ogrzewania postojowego. Wielokrotnie też firmy transportowe doposażają auta w radia CB czy też systemy nawigacji satelitarnej GPS.
Należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami regulującymi czas pracy kierowców, obowiązującymi od 11 kwietnia, czas odpoczynku kierowcy zwiększył się, a w związku z tym trzeba też podnosić standard wyposażenia kabin jako miejsc pracy i odpoczynku kierowcy. Jest to nie tylko wyzwanie dla producentów ciągników siodłowych, ale i dla pracodawców, którzy muszą dbać o bezpieczeństwo i odpowiednie warunki pracy swoich kierowców dodaje Ryszard Grzebielucha.

Komputer w silniku

Współczesny proces logistyczny musi opierać się na nowoczesnych narzędziach informatycznych oraz niezawodnych środkach transportu. Tak więc oprócz zewnętrznych atutów samochodów ciężarowych najistotniejszym parametrem, jakim powinien kierować się przyszły nabywca takich pojazdów, jest jak największe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych osób uczestniczących w ruchu drogowym, bezpieczeństwo przewożonych towarów oraz efektywność i oszczędność w ich eksploatacji, a także neutralny wpływ na środowisko naturalne.

Niemal każdy element pracy pojazdów ciężarowych jest nie tylko nadzorowany, ale jak podkreślają niektórzy użytkownicy, co gorsza uzależniony od procesorów i elektronicznych sterowników.
Powoduje to niejednokrotnie wiele niepotrzebnych komplikacji i wymusza na kierowcy i właścicielach tych pojazdów korzystanie z profesjonalnych stacji serwisowych. Prosta i wydawałoby się banalna dla każdego kierowcy awaria nie może być przez nich niezwłocznie usunięta, albowiem jej zlikwidowanie uzależnione jest od komputerów dodaje Marcin Mężyk, dyrektor spółki transportowej Labotra.
Jednak proces pełnej komputeryzacji pojazdów ciężarowych jest nieuchronny, tym bardziej że mimo wszystko ma więcej zwolenników niż sceptyków.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

Większość koncernów na obecny rok prognozuje dalszy wzrost sprzedaży. W tym roku pojawią się nowe modele, m.in. nowy Iveco Stralis. Zdobywca tytułu Truck of the Year 2007 DAF 105 XF przekonał już do siebie klientów z Polski, co powinno się przełożyć na utrzymanie wysokiej pozycji sprzedaży samochodów ciężarowych tej marki i w tym roku. Jednakże analitycy spodziewają się mniejszej dynamiki sprzedaży niż w 2006 roku. Związane jest to ze zmianami dotyczącymi norm emisji spalin, które zaczęły obowiązywać od 1 października ubiegłego roku, co spowodowało wzrost zamówień na zakup ciągników siodłowych pod koniec 2006 roku.

OPINIE

Tom Jörning
Volvo Polska Samochody Ciężarowe
Obecnie dysponujemy całkiem odnowioną i kompletną gamą pojazdów ciężarowych na rynku, oferujących naszym klientom jeszcze większą wydajność i opłacalność transportu oraz większą dbałość o środowisko. Zgodnie z przyjętą przez naszą firmę polityką, nigdy nie informujemy o nowych produktach z wyprzedzeniem, ale chciałbym podkreślić jedno: w Volvo Trucks mamy ambicję być liderem innowacyjności. Firma nieustannie rozwija się i szuka nowych rozwiązań, ulepszając swoje produkty i usługi, tak aby spełniały oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Marcin Majak
Renault Trucks Polska
W ubiegłym roku Renault Trucks wymienił całą gamę pojazdów ciężkich. Będziemy się starali wyprzedzić oczekiwania klientów. Będziemy otwierać nowe punkty serwisowe i wprowadzać nowe usługi. Zamierzamy rozpowszechniać, wśród klientów Renault Trucks, usługę Go24. Polega ona na tym, że gdy do serwisu trafi niesprawny samochód, my zobowiązujemy się do tego, że wróci on na drogę w ciągu 12 godzin. Jeśli nie, płacimy za każdą dobę unieruchomienia pojazdu.

Thomas Bertilsson
Scania Polska
W swojej ofercie Scania ma pojazdy napędzane silnikami spełniającymi normy Euro 5 oparte na technice EGR, co dla klienta oznacza wygodę w eksploatacji polegającą na braku dodatków w postaci mocznika. W ofercie znajdą się również systemy bezpieczeństwa Scania: system utrzymania toru jazdy LDWS, aktywny tempomat, system monitorujący ciśnienie w oponach oraz alkomat połączony z immobilizerem.

TRANSPORT DROGOWY NOWE PRZEPISY WYMAGAJĄ UNOWOCZEŚNIENIA TABORU

Nowoczesne ciężarówki muszą zapewniać komfort pracy i odpoczynku

Po kilkuletniej stagnacji na rynku transportowym przewoźnicy znów inwestują w samochody oraz naczepy. Producenci nie nadążają z produkcją, a firmy leasingowe z przygotowywaniem umów zakupu.

Zdaniem Ryszarda Grzebieluchy z firmy Polfrost nowe przepisy o czasie pracy kierowców zmuszają producentów ciężarówek do podnoszenia standardu wyposażenia kabin jako miejsc odpoczynku

Limity produkcyjne ciągników siodłowych i ich sprzedaży na ten rok zostały prawie wyczerpane. Wzrost sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku przekroczył 70 proc. w porównaniu z rokiem 2005. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie przebierają w ofertach i nie wymagają spełnienia ich wymagań.

Kryteria wyboru

Najważniejsze kryteria przy wyborze to: cena, częstotliwość uszkodzeń oraz ekonomiczność zużycia paliwa.

Cena i zużycie paliwa to najistotniejsze elementy przy zakupie pojazdu, jakim kierują się kupujący. W aktualnej sytuacji przy braku pojazdów na rynku decyduje ich dostępność, bo praktycznie wszyscy producenci wykorzystali swoje możliwości produkcyjne na najbliższe miesiące. Nie bez znaczenia jest wartość pojazdu do odsprzedaży mówi Edward Soboń, prezes zarządu spółki Matrans ze Starachowic.

W cenie kupujący chcieliby także uzyskać dodatkowe wyposażenie.

Kupujący chciałby mieć w standardzie dodatkowy zbiornik paliwa i na wyposażeniu lodówkę. Dostępność do serwisu i koszty obsługi posprzedażnej spełniają również ważną rolę, szczególnie dla klientów, którzy kupują pojazd z przeznaczeniem go do eksploatacji na okres do pięciu lat. Oferta wydłużonej gwarancji i obsługi przy zakupie pojazdu wydaje się sensowna i znajduje coraz większe uznanie kupujących dodaje Edward Soboń.

Komfort i bezpieczeństwo

Pojazd, który w opinii kierowców jest niewygodny w obsłudze, jest już we wstępnej ofercie odrzucany.

Brane są coraz częściej pod uwagę indywidualne preferencje kierowców co do wyposażenia kabiny. Należy pamiętać, że kierowca realizujący zlecenie transportowe w przewozach dalekobieżnych spędza dużo czasu w kabinie, w związku z czym istotna jest jej wielkość i wyposażenie wyjaśnia Ryszard Grzebielucha, prezes zarządu Polfrost.

Obecnie nikt nie zwraca już uwagi na takie wyposażenie jak stereofoniczne odbiorniki radiowe wraz z CD (uznawane jeszcze kilka lat temu za luksus) czy też szyby boczne opuszczane i podnoszone elektrycznie, gdyż są one w standardzie. Rosnącą popularnością cieszą się kabiny duże, toteż coraz więcej producentów oferuje tzw. kabinę mega space. Kabina taka umożliwia dość łatwe poruszanie się kierowcy wewnątrz i przeważnie posiada dwa łóżka do odpoczynku. Planując przejazdy do takich krajów jak Hiszpania, Portugalia czy też Włochy, gdzie temperatura otoczenia w sezonie wynosi 30 40 stopni C, niezbędnym wyposażeniem jest klimatyzacja i lodówka samochodowa do przechowywania żywności. Z kolei kupując auto z przeznaczeniem na trasy północnej Europy albo Rosji, kabina musi być specjalnie docieplona oraz posiadać niezawodny system ogrzewania postojowego. Wielokrotnie też firmy transportowe doposażają auta w radia CB czy też systemy nawigacji satelitarnej GPS.

Należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami regulującymi czas pracy kierowców, obowiązującymi od 11 kwietnia, czas odpoczynku kierowcy zwiększył się, a w związku z tym trzeba też podnosić standard wyposażenia kabin jako miejsc pracy i odpoczynku kierowcy. Jest to nie tylko wyzwanie dla producentów ciągników siodłowych, ale i dla pracodawców, którzy muszą dbać o bezpieczeństwo i odpowiednie warunki pracy swoich kierowców dodaje Ryszard Grzebielucha.

Komputer w silniku

Współczesny proces logistyczny musi opierać się na nowoczesnych narzędziach informatycznych oraz niezawodnych środkach transportu. Tak więc oprócz zewnętrznych atutów samochodów ciężarowych najistotniejszym parametrem, jakim powinien kierować się przyszły nabywca takich pojazdów, jest jak największe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych osób uczestniczących w ruchu drogowym, bezpieczeństwo przewożonych towarów oraz efektywność i oszczędność w ich eksploatacji, a także neutralny wpływ na środowisko naturalne.

Niemal każdy element pracy pojazdów ciężarowych jest nie tylko nadzorowany, ale jak podkreślają niektórzy użytkownicy, co gorsza uzależniony od procesorów i elektronicznych sterowników.

Powoduje to niejednokrotnie wiele niepotrzebnych komplikacji i wymusza na kierowcy i właścicielach tych pojazdów korzystanie z profesjonalnych stacji serwisowych. Prosta i wydawałoby się banalna dla każdego kierowcy awaria nie może być przez nich niezwłocznie usunięta, albowiem jej zlikwidowanie uzależnione jest od komputerów dodaje Marcin Mężyk, dyrektor spółki transportowej Labotra.

Jednak proces pełnej komputeryzacji pojazdów ciężarowych jest nieuchronny, tym bardziej że mimo wszystko ma więcej zwolenników niż sceptyków.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

Większość koncernów na obecny rok prognozuje dalszy wzrost sprzedaży. W tym roku pojawią się nowe modele, m.in. nowy Iveco Stralis. Zdobywca tytułu Truck of the Year 2007 DAF 105 XF przekonał już do siebie klientów z Polski, co powinno się przełożyć na utrzymanie wysokiej pozycji sprzedaży samochodów ciężarowych tej marki i w tym roku. Jednakże analitycy spodziewają się mniejszej dynamiki sprzedaży niż w 2006 roku. Związane jest to ze zmianami dotyczącymi norm emisji spalin, które zaczęły obowiązywać od 1 października ubiegłego roku, co spowodowało wzrost zamówień na zakup ciągników siodłowych pod koniec 2006 roku.

OPINIE

Tom Jörning

Volvo Polska Samochody Ciężarowe

Obecnie dysponujemy całkiem odnowioną i kompletną gamą pojazdów ciężarowych na rynku, oferujących naszym klientom jeszcze większą wydajność i opłacalność transportu oraz większą dbałość o środowisko. Zgodnie z przyjętą przez naszą firmę polityką, nigdy nie informujemy o nowych produktach z wyprzedzeniem, ale chciałbym podkreślić jedno: w Volvo Trucks mamy ambicję być liderem innowacyjności. Firma nieustannie rozwija się i szuka nowych rozwiązań, ulepszając swoje produkty i usługi, tak aby spełniały oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Marcin Majak

Renault Trucks Polska

W ubiegłym roku Renault Trucks wymienił całą gamę pojazdów ciężkich. Będziemy się starali wyprzedzić oczekiwania klientów. Będziemy otwierać nowe punkty serwisowe i wprowadzać nowe usługi. Zamierzamy rozpowszechniać, wśród klientów Renault Trucks, usługę Go24. Polega ona na tym, że gdy do serwisu trafi niesprawny samochód, my zobowiązujemy się do tego, że wróci on na drogę w ciągu 12 godzin. Jeśli nie, płacimy za każdą dobę unieruchomienia pojazdu.

Thomas Bertilsson

Scania Polska

W swojej ofercie Scania ma pojazdy napędzane silnikami spełniającymi normy Euro 5 oparte na technice EGR, co dla klienta oznacza wygodę w eksploatacji polegającą na braku dodatków w postaci mocznika. W ofercie znajdą się również systemy bezpieczeństwa Scania: system utrzymania toru jazdy LDWS, aktywny tempomat, system monitorujący ciśnienie w oponach oraz alkomat połączony z immobilizerem.

TRANSPORT DROGOWY NOWE PRZEPISY WYMAGAJĄ UNOWOCZEŚNIENIA TABORU

Nowoczesne ciężarówki muszą zapewniać komfort pracy i odpoczynku

Po kilkuletniej stagnacji na rynku transportowym przewoźnicy znów inwestują w samochody oraz naczepy. Producenci nie nadążają z produkcją, a firmy leasingowe z przygotowywaniem umów zakupu.

Zdaniem Ryszarda Grzebieluchy z firmy Polfrost nowe przepisy o czasie pracy kierowców zmuszają producentów ciężarówek do podnoszenia standardu wyposażenia kabin jako miejsc odpoczynku

Limity produkcyjne ciągników siodłowych i ich sprzedaży na ten rok zostały prawie wyczerpane. Wzrost sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku przekroczył 70 proc. w porównaniu z rokiem 2005. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie przebierają w ofertach i nie wymagają spełnienia ich wymagań.

Kryteria wyboru

Najważniejsze kryteria przy wyborze to: cena, częstotliwość uszkodzeń oraz ekonomiczność zużycia paliwa.

Cena i zużycie paliwa to najistotniejsze elementy przy zakupie pojazdu, jakim kierują się kupujący. W aktualnej sytuacji przy braku pojazdów na rynku decyduje ich dostępność, bo praktycznie wszyscy producenci wykorzystali swoje możliwości produkcyjne na najbliższe miesiące. Nie bez znaczenia jest wartość pojazdu do odsprzedaży mówi Edward Soboń, prezes zarządu spółki Matrans ze Starachowic.

W cenie kupujący chcieliby także uzyskać dodatkowe wyposażenie.

Kupujący chciałby mieć w standardzie dodatkowy zbiornik paliwa i na wyposażeniu lodówkę. Dostępność do serwisu i koszty obsługi posprzedażnej spełniają również ważną rolę, szczególnie dla klientów, którzy kupują pojazd z przeznaczeniem go do eksploatacji na okres do pięciu lat. Oferta wydłużonej gwarancji i obsługi przy zakupie pojazdu wydaje się sensowna i znajduje coraz większe uznanie kupujących dodaje Edward Soboń.

Komfort i bezpieczeństwo

Pojazd, który w opinii kierowców jest niewygodny w obsłudze, jest już we wstępnej ofercie odrzucany.

Brane są coraz częściej pod uwagę indywidualne preferencje kierowców co do wyposażenia kabiny. Należy pamiętać, że kierowca realizujący zlecenie transportowe w przewozach dalekobieżnych spędza dużo czasu w kabinie, w związku z czym istotna jest jej wielkość i wyposażenie wyjaśnia Ryszard Grzebielucha, prezes zarządu Polfrost.

Obecnie nikt nie zwraca już uwagi na takie wyposażenie jak stereofoniczne odbiorniki radiowe wraz z CD (uznawane jeszcze kilka lat temu za luksus) czy też szyby boczne opuszczane i podnoszone elektrycznie, gdyż są one w standardzie. Rosnącą popularnością cieszą się kabiny duże, toteż coraz więcej producentów oferuje tzw. kabinę mega space. Kabina taka umożliwia dość łatwe poruszanie się kierowcy wewnątrz i przeważnie posiada dwa łóżka do odpoczynku. Planując przejazdy do takich krajów jak Hiszpania, Portugalia czy też Włochy, gdzie temperatura otoczenia w sezonie wynosi 30 40 stopni C, niezbędnym wyposażeniem jest klimatyzacja i lodówka samochodowa do przechowywania żywności. Z kolei kupując auto z przeznaczeniem na trasy północnej Europy albo Rosji, kabina musi być specjalnie docieplona oraz posiadać niezawodny system ogrzewania postojowego. Wielokrotnie też firmy transportowe doposażają auta w radia CB czy też systemy nawigacji satelitarnej GPS.

Należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami regulującymi czas pracy kierowców, obowiązującymi od 11 kwietnia, czas odpoczynku kierowcy zwiększył się, a w związku z tym trzeba też podnosić standard wyposażenia kabin jako miejsc pracy i odpoczynku kierowcy. Jest to nie tylko wyzwanie dla producentów ciągników siodłowych, ale i dla pracodawców, którzy muszą dbać o bezpieczeństwo i odpowiednie warunki pracy swoich kierowców dodaje Ryszard Grzebielucha.

Komputer w silniku

Współczesny proces logistyczny musi opierać się na nowoczesnych narzędziach informatycznych oraz niezawodnych środkach transportu. Tak więc oprócz zewnętrznych atutów samochodów ciężarowych najistotniejszym parametrem, jakim powinien kierować się przyszły nabywca takich pojazdów, jest jak największe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych osób uczestniczących w ruchu drogowym, bezpieczeństwo przewożonych towarów oraz efektywność i oszczędność w ich eksploatacji, a także neutralny wpływ na środowisko naturalne.

Niemal każdy element pracy pojazdów ciężarowych jest nie tylko nadzorowany, ale jak podkreślają niektórzy użytkownicy, co gorsza uzależniony od procesorów i elektronicznych sterowników.

Powoduje to niejednokrotnie wiele niepotrzebnych komplikacji i wymusza na kierowcy i właścicielach tych pojazdów korzystanie z profesjonalnych stacji serwisowych. Prosta i wydawałoby się banalna dla każdego kierowcy awaria nie może być przez nich niezwłocznie usunięta, albowiem jej zlikwidowanie uzależnione jest od komputerów dodaje Marcin Mężyk, dyrektor spółki transportowej Labotra.

Jednak proces pełnej komputeryzacji pojazdów ciężarowych jest nieuchronny, tym bardziej że mimo wszystko ma więcej zwolenników niż sceptyków.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

Większość koncernów na obecny rok prognozuje dalszy wzrost sprzedaży. W tym roku pojawią się nowe modele, m.in. nowy Iveco Stralis. Zdobywca tytułu Truck of the Year 2007 DAF 105 XF przekonał już do siebie klientów z Polski, co powinno się przełożyć na utrzymanie wysokiej pozycji sprzedaży samochodów ciężarowych tej marki i w tym roku. Jednakże analitycy spodziewają się mniejszej dynamiki sprzedaży niż w 2006 roku. Związane jest to ze zmianami dotyczącymi norm emisji spalin, które zaczęły obowiązywać od 1 października ubiegłego roku, co spowodowało wzrost zamówień na zakup ciągników siodłowych pod koniec 2006 roku.

OPINIE

Tom Jörning

Volvo Polska Samochody Ciężarowe

Obecnie dysponujemy całkiem odnowioną i kompletną gamą pojazdów ciężarowych na rynku, oferujących naszym klientom jeszcze większą wydajność i opłacalność transportu oraz większą dbałość o środowisko. Zgodnie z przyjętą przez naszą firmę polityką, nigdy nie informujemy o nowych produktach z wyprzedzeniem, ale chciałbym podkreślić jedno: w Volvo Trucks mamy ambicję być liderem innowacyjności. Firma nieustannie rozwija się i szuka nowych rozwiązań, ulepszając swoje produkty i usługi, tak aby spełniały oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Marcin Majak

Renault Trucks Polska

W ubiegłym roku Renault Trucks wymienił całą gamę pojazdów ciężkich. Będziemy się starali wyprzedzić oczekiwania klientów. Będziemy otwierać nowe punkty serwisowe i wprowadzać nowe usługi. Zamierzamy rozpowszechniać, wśród klientów Renault Trucks, usługę Go24. Polega ona na tym, że gdy do serwisu trafi niesprawny samochód, my zobowiązujemy się do tego, że wróci on na drogę w ciągu 12 godzin. Jeśli nie, płacimy za każdą dobę unieruchomienia pojazdu.

Thomas Bertilsson

Scania Polska

W swojej ofercie Scania ma pojazdy napędzane silnikami spełniającymi normy Euro 5 oparte na technice EGR, co dla klienta oznacza wygodę w eksploatacji polegającą na braku dodatków w postaci mocznika. W ofercie znajdą się również systemy bezpieczeństwa Scania: system utrzymania toru jazdy LDWS, aktywny tempomat, system monitorujący ciśnienie w oponach oraz alkomat połączony z immobilizerem.

TRANSPORT DROGOWY NOWE PRZEPISY WYMAGAJĄ UNOWOCZEŚNIENIA TABORU

Nowoczesne ciężarówki muszą zapewniać komfort pracy i odpoczynku

Po kilkuletniej stagnacji na rynku transportowym przewoźnicy znów inwestują w samochody oraz naczepy. Producenci nie nadążają z produkcją, a firmy leasingowe z przygotowywaniem umów zakupu.

Zdaniem Ryszarda Grzebieluchy z firmy Polfrost nowe przepisy o czasie pracy kierowców zmuszają producentów ciężarówek do podnoszenia standardu wyposażenia kabin jako miejsc odpoczynku

Limity produkcyjne ciągników siodłowych i ich sprzedaży na ten rok zostały prawie wyczerpane. Wzrost sprzedaży tych pojazdów w ubiegłym roku przekroczył 70 proc. w porównaniu z rokiem 2005. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie przebierają w ofertach i nie wymagają spełnienia ich wymagań.

Kryteria wyboru

Najważniejsze kryteria przy wyborze to: cena, częstotliwość uszkodzeń oraz ekonomiczność zużycia paliwa.

Cena i zużycie paliwa to najistotniejsze elementy przy zakupie pojazdu, jakim kierują się kupujący. W aktualnej sytuacji przy braku pojazdów na rynku decyduje ich dostępność, bo praktycznie wszyscy producenci wykorzystali swoje możliwości produkcyjne na najbliższe miesiące. Nie bez znaczenia jest wartość pojazdu do odsprzedaży mówi Edward Soboń, prezes zarządu spółki Matrans ze Starachowic.

W cenie kupujący chcieliby także uzyskać dodatkowe wyposażenie.

Kupujący chciałby mieć w standardzie dodatkowy zbiornik paliwa i na wyposażeniu lodówkę. Dostępność do serwisu i koszty obsługi posprzedażnej spełniają również ważną rolę, szczególnie dla klientów, którzy kupują pojazd z przeznaczeniem go do eksploatacji na okres do pięciu lat. Oferta wydłużonej gwarancji i obsługi przy zakupie pojazdu wydaje się sensowna i znajduje coraz większe uznanie kupujących dodaje Edward Soboń.

Komfort i bezpieczeństwo

Pojazd, który w opinii kierowców jest niewygodny w obsłudze, jest już we wstępnej ofercie odrzucany.

Brane są coraz częściej pod uwagę indywidualne preferencje kierowców co do wyposażenia kabiny. Należy pamiętać, że kierowca realizujący zlecenie transportowe w przewozach dalekobieżnych spędza dużo czasu w kabinie, w związku z czym istotna jest jej wielkość i wyposażenie wyjaśnia Ryszard Grzebielucha, prezes zarządu Polfrost.

Obecnie nikt nie zwraca już uwagi na takie wyposażenie jak stereofoniczne odbiorniki radiowe wraz z CD (uznawane jeszcze kilka lat temu za luksus) czy też szyby boczne opuszczane i podnoszone elektrycznie, gdyż są one w standardzie. Rosnącą popularnością cieszą się kabiny duże, toteż coraz więcej producentów oferuje tzw. kabinę mega space. Kabina taka umożliwia dość łatwe poruszanie się kierowcy wewnątrz i przeważnie posiada dwa łóżka do odpoczynku. Planując przejazdy do takich krajów jak Hiszpania, Portugalia czy też Włochy, gdzie temperatura otoczenia w sezonie wynosi 30 40 stopni C, niezbędnym wyposażeniem jest klimatyzacja i lodówka samochodowa do przechowywania żywności. Z kolei kupując auto z przeznaczeniem na trasy północnej Europy albo Rosji, kabina musi być specjalnie docieplona oraz posiadać niezawodny system ogrzewania postojowego. Wielokrotnie też firmy transportowe doposażają auta w radia CB czy też systemy nawigacji satelitarnej GPS.

Należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami regulującymi czas pracy kierowców, obowiązującymi od 11 kwietnia, czas odpoczynku kierowcy zwiększył się, a w związku z tym trzeba też podnosić standard wyposażenia kabin jako miejsc pracy i odpoczynku kierowcy. Jest to nie tylko wyzwanie dla producentów ciągników siodłowych, ale i dla pracodawców, którzy muszą dbać o bezpieczeństwo i odpowiednie warunki pracy swoich kierowców dodaje Ryszard Grzebielucha.

Komputer w silniku

Współczesny proces logistyczny musi opierać się na nowoczesnych narzędziach informatycznych oraz niezawodnych środkach transportu. Tak więc oprócz zewnętrznych atutów samochodów ciężarowych najistotniejszym parametrem, jakim powinien kierować się przyszły nabywca takich pojazdów, jest jak największe bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów oraz innych osób uczestniczących w ruchu drogowym, bezpieczeństwo przewożonych towarów oraz efektywność i oszczędność w ich eksploatacji, a także neutralny wpływ na środowisko naturalne.

Niemal każdy element pracy pojazdów ciężarowych jest nie tylko nadzorowany, ale jak podkreślają niektórzy użytkownicy, co gorsza uzależniony od procesorów i elektronicznych sterowników.

Powoduje to niejednokrotnie wiele niepotrzebnych komplikacji i wymusza na kierowcy i właścicielach tych pojazdów korzystanie z profesjonalnych stacji serwisowych. Prosta i wydawałoby się banalna dla każdego kierowcy awaria nie może być przez nich niezwłocznie usunięta, albowiem jej zlikwidowanie uzależnione jest od komputerów dodaje Marcin Mężyk, dyrektor spółki transportowej Labotra.

Jednak proces pełnej komputeryzacji pojazdów ciężarowych jest nieuchronny, tym bardziej że mimo wszystko ma więcej zwolenników niż sceptyków.

SZERSZA PERSPEKTYWA – RYNEK

Większość koncernów na obecny rok prognozuje dalszy wzrost sprzedaży. W tym roku pojawią się nowe modele, m.in. nowy Iveco Stralis. Zdobywca tytułu Truck of the Year 2007 DAF 105 XF przekonał już do siebie klientów z Polski, co powinno się przełożyć na utrzymanie wysokiej pozycji sprzedaży samochodów ciężarowych tej marki i w tym roku. Jednakże analitycy spodziewają się mniejszej dynamiki sprzedaży niż w 2006 roku. Związane jest to ze zmianami dotyczącymi norm emisji spalin, które zaczęły obowiązywać od 1 października ubiegłego roku, co spowodowało wzrost zamówień na zakup ciągników siodłowych pod koniec 2006 roku.

OPINIE

Tom Jörning

Volvo Polska Samochody Ciężarowe

Obecnie dysponujemy całkiem odnowioną i kompletną gamą pojazdów ciężarowych na rynku, oferujących naszym klientom jeszcze większą wydajność i opłacalność transportu oraz większą dbałość o środowisko. Zgodnie z przyjętą przez naszą firmę polityką, nigdy nie informujemy o nowych produktach z wyprzedzeniem, ale chciałbym podkreślić jedno: w Volvo Trucks mamy ambicję być liderem innowacyjności. Firma nieustannie rozwija się i szuka nowych rozwiązań, ulepszając swoje produkty i usługi, tak aby spełniały oczekiwania najbardziej wymagających klientów.

Marcin Majak

Renault Trucks Polska

W ubiegłym roku Renault Trucks wymienił całą gamę pojazdów ciężkich. Będziemy się starali wyprzedzić oczekiwania klientów. Będziemy otwierać nowe punkty serwisowe i wprowadzać nowe usługi. Zamierzamy rozpowszechniać, wśród klientów Renault Trucks, usługę Go24. Polega ona na tym, że gdy do serwisu trafi niesprawny samochód, my zobowiązujemy się do tego, że wróci on na drogę w ciągu 12 godzin. Jeśli nie, płacimy za każdą dobę unieruchomienia pojazdu.

Thomas Bertilsson

Scania Polska

W swojej ofercie Scania ma pojazdy napędzane silnikami spełniającymi normy Euro 5 oparte na technice EGR, co dla klienta oznacza wygodę w eksploatacji polegającą na braku dodatków w postaci mocznika. W ofercie znajdą się również systemy bezpieczeństwa Scania: system utrzymania toru jazdy LDWS, aktywny tempomat, system monitorujący ciśnienie w oponach oraz alkomat połączony z immobilizerem.

Masz pytania?

Skontaktuj się!
+48 22 854 10 70
Napisz do nas
Polfrost Internationale Spedition Sp. z o.o.

ul. Tyniecka 27/2
02-615 Warszawa, Polska
KRS: 0000097522
REGON 011883175
NIP 5261063249
Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Kapitał zakładowy – 153 500,00 zł

Kontakt

biuro@polfrost.com.pl
tel. +48 22 854 10 70

Formularz kontaktowy
Bezpłatna wycena

Obserwuj nas na

Facebook

Linkedin

© 2024 Polfrost Internationale Spedition Sp. z o.o. | RODO / GDPR | Cookies - Polityka Prywatności.
Designed and Created by Trendmark.pl

footer footer footer